2 juli 2024

Stukkie zeilen: Rondje Zwarte Water

Met een Sailhorse, fabricaat Cather, maakten wij op 7, 8 en 9 juni een Rondje Zwarte Water.

Het was een al wat langer bestaand idee en achteraf kunnen we zeggen dat het succes vooral werd bepaald door de voorbereiding met een checklist, want op zo’n tocht heb je nogal wat nodig en je vergeet snel wat.
Wij startten ter hoogte van Kampen. Mast omhoog, alle spullen aan boord, en van de helling. Meteen al op de IJssel mochten we kruisen en dan merk je dat zeilen op stroom (ca 2-3 knopen) heel iets anders is dan varen op een plas. We zeilden over de IJssel door tot Schokkerhaven (Ketelmeer) om daar achter de dam te komen die de vaargeul bepaalt die naar het Zwarte meer leidt. De wind van 4 Beaufort was vlagerig en liep om van west naar noord. Het Zwarte meer is betond en dat is maar goed ook, want er zijn veel ondieptes. Blijf vooral tussen de betonning!
Hoog aan de wind bereikten we Genemuiden, omzeilden daar de kabelpont om even later af te meren aan de gastensteiger van de jachthaven Zwartsluis.

De volgende dag opnieuw tegenwind in een mooi landschap. We bereikten na minder dan een uurtje Hasselt, waar we afmeerden aan de meldsteiger. Er is geen havenmeester, je moet contact zoeken via de BlueWater app. Of gewoon bellen, het nummer staat op een bord bij de passantensteiger. Na een kop koffie op een leuk terrasje zeilden we op grootzeil het toegangskanaal weer uit en al vrij snel dook Zwolle op. Met de marifoon verzochten we om doorvaart waarbij we eerlijk aangaven dat de mast strijken niet onze favoriete hobby is. Drie bruggen gingen voor ons open en niet lang daarna lagen we voor de sluis die toegang geeft tot de IJssel. Omdat alles voorspoedig ging, besloten we niet meteen naar Kampen af te zakken, maar stroomopwaarts te zeilen richting Hattem. Alweer een leuk stadje en een fijne haven met een Ierse havenmeester. We zeilden met halve tot ruime wind het toegangskanaal in, maar dat bleek ten strengste verboden. Holland op zijn smalst want geen bord te zien natuurlijk! Hoezo verboden? Wel een boete van €320,- voor een andere zeiler. Pffft!

Zondagochtend een dikke vier op een knobbelige IJssel, want wind en stroming waren tegengesteld. We zeilden ruim 7 knopen hoog aan de wind en dankzij het hoge water konden we flinke slagen maken. Na 2 uur lagen we alweer voor de Stadsbrug van Kampen.

We zeilden 3 dagen, maar we hadden het gemakkelijk in twee kunnen doen. Er zijn wel wat kleine dingetjes die van belang zijn, zoals geluk bij de bediening van bruggen en sluis. Ook een minitieuze voorbereiding. Op dag één bijvoorbeeld, brak met een fikse knal de bout van het grondblok. Een kistje met van alles en nog wat plus wat vindingrijkheid, loste dat probleem op. Verder hadden we aan boord wat nodig was. Lange afmeerlijnen, een waterdichte verrekijker, een marifoon, een digitale waterkaart, een garmin, gereedschap en reserve onderdelen.
Het had ook anders kunnen lopen en dan had de tocht beslist langer geduurd. Bruggen of het weer kunnen flink roet in het eten strooien. Wij rekenden op wind uit het zuidwesten en dat pakte volledig anders uit. De hele tocht is ca 80 kilometer; dankzij het kruisen liep die afstand enorm op. Het plezier was er niet minder om. Echt een aanrader voor zeilers die ook van varen houden.

Hein Tunnissen
Léon van Oudvorst

Route: Kampen (helling), IJssel, Ketelmeer richting Schokkerhaven, Zwartemeer, Zwarte Water tot Zwolle, Zwolle-IJsselkanaal, IJssel stroomopwaarts naar Hattem, stroomafwaarts naar Kampen.

 

 

Misschien zijn de volgende berichten ook interessant…

Winterprogramma 2024-2025

Winterprogramma 2024-2025

Het Winterprogramma is klaar! De eerste activiteiten zijn al begonnen: de najaarscompetitie op de zondagochtend. En...

Lees meer
Rabenhaupt Regatta 2024

Rabenhaupt Regatta 2024

In het weekend van 31 augustus en 1 september wordt hét landelijk zeilevenement van VWDTP gehouden. Alles zeilklassen...

Lees meer