Woensdag 19 oktober; Bram belt me of ik misschien zin heb om nog een wedstrijd te gaan zeilen met de STAR. Waar dan? Parijs, de “Conill Trophy”! Van 30 oktober – 1 november. Ai, dat is al over ruim een week! Leuk!
Nu is het met een STAR op pad gaan niet zomaar iets. De boot is het probleem niet, maar waar laat je überhaupt die lange mast, mag dat wel de weg op?
Het was even zoeken naar de zeilclub ’Cercle de la Voile de Paris’ aldaar, maar na een paar keer te moeten keren (niet eenvoudig met die STAR achter de auto) waren we om 19.30 bij de ‘CVP’, de op één na oudste zeilvereniging van Frankrijk! En in wat een historie kom je daar! Vele bekende Franse impressionisten waren ooit lid van deze club. Voor de STAR is dit ook een hele bijzondere locatie geweest.
Het clubgebouw straalt de welstand van weleer uit, een monumentaal pand om U tegen te zeggen (ooit ontworpen door één of andere bekende kunstenaar). Het heeft wel wat om zo’n 145 jaar terug in de tijd te komen en waar alles er nog uitziet als toen. cercledelavoiledeparis.fr
Dan het water, de Seine: niet erg breed en stromend, de buitenbocht diep genoeg maar de binnenbocht kan ondiep zijn. Een paar ongemerkte obstakels onder water waar je beslist niet tegenaan moet varen (we werden er duidelijk op gewezen door de organisatie). Twee lange steigers en een 1,5 Tons draaikraan om de boten van de trailers te halen. Genoeg ruimte voor boten op de kant.
Vrijdag. De boot moet zeilklaar gemaakt worden.
Zaterdag, skippersmeeting en voorstelronde aan de overige 12 teams. Uitstel start. Na de lunch een goede start op naar de eerste boei. Tsja, stromend water en heel weinig wind …. Wrikkend om de boei gekomen (‘s avonds kwam de wedstrijdleiding ons nog wel een waarschuwing geven hiervoor). De baan werd ingekort en we kwamen toch nog mooi in de middenmoot binnen. Wachten op het Duitse team die de finishlijn niet over kon komen omdat de wind vrijwel weg was en stroming tegen (HTP, tijdoverlapping). Ik had hen hoger ingeschat (later bleek dat zij best wel goed waren en een verkeerd zeil hadden opgetuigd. 3e uiteindelijk!). De 2e manche hetzelfde verhaal, weinig wind. En dan die stroming, als je dan niet ruim genoeg om een boei gaat zonder genoeg snelheid … Ook weer een lesje geleerd. Alles ging fout wat er fout kon gaan maar voor de wind veel goed kunnen maken en uiteindelijk toch als 5e gefinisht. En in de eindstand één plaatsje voor de Nederlanders uitgekomen! Niet gek voor de eerste keer hier.
De beroepsvaart heeft voorrang. En beroepsvaart hier zijn enorme duwbakken! Als er zo’n schip aankomt gaat er een bootje van de wedstrijdleiding zo’n 100 meter voor varen met een boel lawaai. Je mag niet meer tussen beide doorvaren (dan word je geschorst voor altijd). Je moet op zo’n moment dus even goed uitkienen aan welke kant van de Seine je dan moet gaan zeilen.
Zondag van hetzelfde. 2 races met variabele wind. Onterecht strafrondje i.v.m. wrikken (de wedstrijdleiding zat constant op ons te letten, hoogst irritant!). Valse start die later voor een ander bleek te zijn… Uiteindelijk vandaag 1 plaatsje in de ranglijst omhoog.
Maandag dan nog de laatste 3 races. Erg lastige, soms best harde, draaierige wind. Dan is het wel fijn dat je veel op het Paterswoldsemeer hebt gezeild en dat werd dan ook beloond met zelfs een 2e plaats in de laatste manche! We kregen het spelletje door hier. Uiteindelijk 7e (van de 13) in het eindklassement. Zeer tevreden hierover, hoopte eigenlijk niet laatste te worden.
Geweldig weekend, veel leuke (STAR-)zeilers ontmoet, mooie historie beleeft, lekker wedstrijd gezeild (met de mooiste 2-mans kielboot, de STAR) en vooral lekker gegeten.
De Conill Trophy 2022 beleefd door Bram van der Veen (skipper) en Jan Peter Bos (crew en schrijver van dit verhaal) met de STAR 7416 (Far Niente).
____________________________________________________________
Dit is de ingekorte versie. Voor het origineel en meer informatie over de STAR :klik hier
http://cercledelavoiledeparis.fr/historique/les-origines/
http://cercledelavoiledeparis.fr/historique/les-impressionistes/