27 VWDTP’ers verzamelden zich op een vrijdagavond in maart in het vooronder, om daar de kunst van het splitsen van moderne lijnen onderwezen te krijgen. De cursus werd verzorgd door Jan-Willem Polman, de oprichter van de lijnenspecialist.nl en auteur van het boek ‘Splitsen van Moderne Lijnen’. Jan-Willem vertelde dat het voor hem als een thuiswedstrijd aanvoelde, omdat hij in zijn jonge jaren lid was geweest van VWDTP. Dat was een goede binnenkomer!
Vroeger werden lijnen gemaakt van natuurlijke materialen als sisal, hennep, manilla en katoen. De sterkte van deze lijnen was beperkt, maar als je ze maar dik genoeg maakte door meerdere strengen te combineren, kon je er een vrachtschip mee aanmeren.
De moderne lijnen die tegenwoordig op schepen worden gebruikt zijn gemaakt van kunststofvezels. Ze zijn relatief licht en kunnen gigantisch sterktes bereiken (sterker dan staaldraad).
In de cursus werd allereerst aandacht besteed aan de verschillende soorten moderne lijnen (voor de liefhebbers zie het overzicht op de volgende pagina: https://www.lijnenspecialist.nl/lijnen-advies/lijn-materialen ).
De lijnen die in de pleziervaart worden gebruikt zijn vooral polyester lijnen. En als er grotere sterkte en minder rek gewenst is, dan zijn het lijnen met een supervezel (zoals dyneema of vectran). De supervezels zijn vaak weer voorzien van een polyester mantel, omdat dat bijvoorbeeld prettiger is voor de handen of beter houdt in een stopper. Sommige supervezels kunnen niet zo goed tegen UV straling. Dat kan ook een reden zijn om ze te voorzien van een mantel.
De voorbeelden die Jan-Willem in zijn presentatie had opgenomen maakten duidelijk wat er allemaal mogelijk is met dit soort lijnen. Zo wordt het staande want van moderne wedstrijdjachten tegenwoordig uitgevoerd met supervezels, omdat dat lichter en sterker is dan stalen verstaging.
Een groot deel van de avond moesten de deelnemers zelf aan de slag. Iedereen maakte een oogsplits in een dyneema lijn, een oogsplits in een polyester lijn en als ware proeve van bekwaamheid een zgn. soft-shackle van een stuk dyneema-lijn. De soft-shackle wordt tegenwoordig vaak gebruikt als vervanger van een stalen U-sluiting. Met name de diamantknoop die aan het uiteinde moet worden gemaakt, was nog geen sinecure.
Uiteindelijk lukte het alle cursisten om de praktijkoefeningen succesvol af te ronden. Wat zal het schiemanswerk aan boord van de schepen van VWDTP-leden er dit seizoen fantastisch uitzien!!!
Het idee voor deze winteractiviteit kwam van Annemieke van den Berg van Saparoea en Jaap Kroon tekende voor de organisatie. Beide super bedankt, het was een leerzame en gezellige avond.
Menno Kuiper